Projectcoördinatie archieven

Vrijwel alle gemeenten ervaren momenteel de overgang van het papieren naar het digitale tijdperk. Veel archieven zijn zelfs over enkele jaren hybride opgebouwd, dat wil zeggen dat er zowel digitale als analoge stukken in zitten. En vaak weet niemand of die stukken zelfs digitaal én analoog aanwezig zijn. En wat is nu het originele stuk?

Doordat de laatste jaren veel aandacht is gegaan naar het ontwikkelen van de digitale poot van het archief, is de kennis van analoge archieven op veel plekken nauwelijks meer aanwezig. En dat terwijl er nog kilometers papier liggen te wachten op een goede ontsluiting.

Bij Chartanovum begrijpen we dit. Wij hebben ervaring met het opstellen van Archiefbewerkingsplannen en kunnen in heel korte tijd een inschatting maken wat er nodig is om het papier uit uw depot zo te bewerken dat het permanent kan worden opgeslagen of kan worden overgedragen aan regionale archiefdiensten.

Dit maken en in werking zetten van een Archiefbewerkingsplan is vakwerk. Want hoe schat je in wat er precies moet gebeuren met de omschrijvingen van de stukken, met de materiële verzorging van het archief, met de digitalisering van de inventaris, etc. etc.? Die kennis is bij Chartanovum in ruime mate aanwezig door jarenlange ervaring. Of u nu uw Hinderwetvergunning wilt digitalisering, of uw Bouwdossiers op orde wilt hebben, of zelfs uw complete gemeentearchief wilt inventariseren, bij Chartanovum kennen we de kneepjes van het vak. Een duidelijk plan maakt u helder wat er nodig is in uw organisatie, hoeveel tijd dit gaat kosten en welk financieel plaatje daarbij hoort. Vraag gerust een offerte op. Wij komen langs, nemen de situatie op en stellen voor u een Collegevoorstel, Archiefbewerkingsplan, of andere vorm van planning op.